Hmm... otóż moje rozwiązanie jest następujące. Wkładamy w pierscienie matówkę Canon Ee-S badź Ee-A (pierwsza jest jaśniejsza, natomiast druga jest łatwiejsza do wyostrzenia na mniejszych kamerach). Sama matówka wygląda jednak tragicznie, strata światła na bokach jest ogromna stąd oferuje dwa rozwiązania: droższe - achromat Zeissa bądź tańsze - soczewka makro (+7 lub +10d).
Co do kondensorow w ukladzie przed/za matówką - już kiedyś kombinowałem z takim układem. Ale po testach porównawczych z moją obecną wersją mini35 stwierdziłem że efekt jest dużo gorszy na kondensorach, nieostrośc na bokach jest porównywalna, a kondensory dają troszkę większą stratę światła. Rozwiązanie z achromatem jest najlepsze, praktycznie całość kadru jest ostra i równomiernie oświetlona.
Matówki Canona (Nikona też kładę na zamówienie, ponoc są lepsze) są bardzo jasne i dają naprawdę super efekt.
Od razu mówię - na fizyce i wszystkich możliwych aspektach związanych z optyką nie znam się na tyle dobrze, ale dla mnie liczy się efekt. Patrzę, porównuje, zapisuje które rozwiązanie jest najlepsze i najwygodniejsze. Już drukuje mi się test-pattern, zaraz nagram test i wrzuce to sobie zobaczycie jak to się sprawuje.
EDIT:
Test gotowy. Wyjaśniam od razu - moja konfiguracja mini35 to nie jest to o czym napisałem wyżej. Sam zrobiłem matówkę, ma trochę skaz niestety no i jest dośc ciemna. W układzie są jeszcze 2 filtry UV, które robią za zabezpieczenie przeciwkurzowe. Dodatkowo jest jedno szkielko makro przed obiektywem kamery (chyba +4d). Mój obiektyw SLR to Canon EOS 28-80mm 3.5/5.6.
Testpatern1d.tga - 80mm, 5.6 przysłona, kamera ustawiona w CineMode, ostrośc na matówkę, zrobiłem delikatny zoom żeby oświetlenie kadru było bardziej jednolite, krawędzie nieostre, widac tez skazy na matówce
Testpatern1_p.tga - j.w. z tym że bez zoomu, ostrośc o niebo lepsza, ale niestety strata światła tym razem widoczna.
Tutaj jeszcze udostępniam przykładową klatkę nakręconą na dworze (przed i po delikatnej korekcji kolorów):
http://www.fileden.com/files/2006/12/19 ... 1_pies.tga
http://www.fileden.com/files/2006/12/19 ... ies_cc.tga
Moja kamerka to oczywiście HV20. Rozwiązaniem idealnym byłoby zastosowanie wszystkich tych rzeczy o których pisałem wyżej, czyli super jasna matówka oraz dobry achromat. Wiadomo, że nie usunie tp wszystkich aberracji chromatycznych itp. ale ostrośc w brzegach i rozlozenie oswietlenia beda duzo lepsze. Postaram się zbudowac lepszy prototyp, ale cierpie na brak kasy.
Dla zainteresowanych tym jak powinien wyglądac obraz przy zastosowaniu wymienionej przeze mnie optyki:
http://jetsetmodels.info/pics/cb5.jpg (Sony Z1, matówka od Nikona D wibrująca, achromat z ebaya)