Chciałbym w tym dziale utworzyć tutorial/zbiór FAQ odnośnie kupna kamery. Prosze osoby które będą się wpisywać w tym temacie o zachowanie struktury pierwszego postu tak, aby można było z tego potem sklecić spójny poradnik. Opinie z postów poniżej będę dodawać do tego posta, tak aby stanowił on samodzielny poradnik i żeby nie trzeba było się przekopywać przez sto stron dyskusji o tym czy sony czy panasonic itp.
kamera do kręcenia filmów
FAKTY:
-MUSI! mieć gwint mocowania statywu. Nie widziałem od dawna żadnej, która by nie miała, ale jak znajdziecie taką to omińcie szerokim łukiem
-Kamera MUSI! posiadać gwint do mocowania filtrów na obiektywie
-Kamera MUSI! być w standardzie PAL. Nie może być w NTSC. Są poważne problemy z odważaniem filmów NTSC, na europejskich (PAL) telewizorach. Nie ma to natomiast większego znaczenia jeżeli planujecie odtwarzać filmy tylko na komputerze. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy kupujecie kamerę NTSC z trybem 24P, ale to raczej droższe rozwiązania (np Canon XL, czy Panasonic DVX100)
-LCD i wizjer muszą być jak najbardziej czytelne.
-powinna być cyfrowa i na taśmę. Nie ma znaczenia czy minidv, czy digital8. Taśmy są różne, sygnał na nich jest ten sam (patrz pytania i odpowiedzi niżej).
-powinna posiadać wejście mikrofonowe - w tańszych kamerach jest to czerwony minijack, jak do słuchawek
-powinna mieć stopkę dodatkowych akcesoriów. Nie jest ważne czy jest to stopka aktywna - tzn czy ma styki do komunikacji z urządzeniami, czy pasywna - czyli kawałek żelastwa. Po co? Żeby było gdzie założyc lampkę i/lub mikrofon
-Powinna mieć jak najwięcej nastawień manualnych (migawka, przysłona, balans bieli, ostrość, podbicie czułości matrycy)
-Bardzo dobrze jeżeli ma te nastawienia na pierścieniu (szczególnie ostrość)
-Miło jest mieć możliwość włączenia i LCD i wizjera na raz
-MUSI mieć wyjście DV (i jakieś analogowe)
-Dobrze jest mieć i wejście DV i wejścia analogowe
-Wyjście na słuchawki to nie jest gadżet, jak najbardziej wskazane
-Tryb 16/9, a także wizjer/lcd w tym formacie bardzo mile widziane
-Tryb progresywny (cineframe, 24p/25p) bardzo mile widziany
-Ilość megapikseli jest nieważna, o ile jest to więcej niż 0.42Mpix dla PAL SD i 0.92 dla HDTV720 i 2,1 dla HDTV1080 (patrz pytania odnośnie stabilizacji obrazu). Paradoksalnie: im jest ich mniej tym lepiej, bo kamera widzi jaśniej.
-Kamera lubi światło. Stąd dobrze wybrać kamerę, która potrzebuje go jak najmniej. Ale wystrzegajmy się specyfikacji produktów, które podają wartość minimalną 1 lux, albo 0 lux. Night Vision nie przyda nam się przy robieniu filmów.
Pytania i odpowiedzi:
Dlaczego na taśmę a nie dvd, czy hdd?
Bo na dvd i hdd jest zapisywany format mpeg, który jest znacznie bardziej uciążliwy w montażu.
Czy kamery na taśmę są cyfrowe?
Oczywiście że tak, kamery minidv, oraz digital8 (oraz bardziej profesjonalne DVCAM, DVCPro, DIGIBeta, HD, HDV) zapisują na taśmie magnetycznej sygnał cyfrowy. Oznacza to że można go kopiować i przerabiać dowolną ilość razy bez straty jakości -o ile nie kompresuje się go po drodze.
Lepszy zoom optyczny 12x i zoom cyfrowy 200 czy zoom optyczny 20x i cyfrowy 600?
zoomu cyfrowego w filmie sie nie stosuje, to nie są imieniny cioci, zoom cyfrowy pogarsza bardzo jakość. Efekt jest taki, jak rozciąganie skompresowanych filmów na cały monitor. Zdecydowanie zoom cyfrowy należy wyłączyć zaraz po kupnie kamery- żeby potem nie zapomnieć go nie używać. Pozatym dokładnie taki sam efekt jak zoom cyfrowy można uzyskać w praktycznie każdym programie do montażu, a zyskujemy jeszcze możliwość skorygowania kadrowania.
Czy brać kamerę z jak największym zoomem optycznym?
Generalnie można, ale jest pewien problem. Zwykle im większy zoom, tym przy najkrótszej ogniskowej kamera łapie węższy fragment obrazu. Czyli kamera z mniejszym zoomem widzi szerzej. Dobrze spojrzeć na ogniskową wypisaną na obiektywie, albo po prostu spróbować złapać plan ogólny kogoś w sklepie.
Co jeszcze przemawia przeciwko dużemu zoomowi?
Zoom 8x już jest nie do utrzymania z ręki, tak aby obraz był do przyjęcia przez widza. Do tego typu zdjęć rzeba używać statywu. Zawsze.
Czym się różni elektroniczna stabilizacja obrazu, od optycznej?
Obie służą temu żeby obraz się mniej trząsł. Elektroniczna robi to tak iż ma gotowy obraz i lekko go wyśrodkowując (zoom cyfrowy), a potem bada w którą stronę „leciał” kadr i lekko koryguje, dodając fragment obrazu z ramki poza wyśrodkowaniem.
Optyczna stabilizacja działa w podobny sposób, ale na etapie padania światła na matrycę. Matryca wtedy jest lekko większa niż potrzebna jest do nagrania obrazu o potrzebnej rozdzielczości, dzięki czemu ramka, którą elektronika uzyskiwała z fragmentu już nagranego obrazu tutaj jest normalną „żywą” matrycą, dzięki czemu nie ma straty jakości.
Jakie firmy, produkujące kamery są dobre?
Panasonic, Sony, Canon, JVC, Hitachi
A złe?
Medion, Tevion
Na co jeszcze zwrócić uwagę kupując kamerę?
Na pewno na gwarancję. Wszelkie naprawy w kamerach są kosztowne, rok temu za wymienienie dwóch oporniczków w wiekowym modelu Panasonic MS5 zapłaciłem 150zł, a za całą kamerę dałem 700zł. Stad gwarancja jest bardzo przydatna
Ostatnio edytowany przez Fast128 07 Lis 2006, 21:33, edytowano w sumie 3 razy
|