Forum Kamera!Akcja

Obecny czas: 28 Mar 2024, 17:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: ksiazki o symbolice
PostWysłany: 20 Maj 2008, 11:37 
Offline
Może kiedyś zrobi swój pierwszy film
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Lis 2007, 20:16
Posty: 151
Miejscowość: Rzeszów
Witam,

szukam jakis ciekawych ksiazek/artykulow na temat symboliki.
Filmowej albo w ogolnym pojeciu.

Z gory dzieki :)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 20 Maj 2008, 16:18 
Offline
Może kiedyś zrobi swój pierwszy film

Rejestracja: 23 Lut 2008, 15:47
Posty: 193
Miejscowość: Pruszków
Pozwoliłem sobie napisać coś samemu.
Symbolika jest to niebezpośrednie pokazywanie czegoś, za pomocą jakiś symboli. Na symbolice właśnie opiera się dobre "opowiadanie". Ogólnie cała sztuka filmowa polega na opowiadaniu, a nie na pokazywaniu. Radzę unikać planów ogólnych, operować raczej planami bliższymi, często przydatne są detale. Jest wtedy łatwiej "opowiadać". Zazwyczaj dobrze opowiedziane są kryminały. Na przykład weźmy tu scenę pierwszego morderstwa z "Siedem". Cały czas jest ciemno, widz nie widzi co się dokładnie dzieje, jeśli mnie pamięć nie zawodzi to ten grubas jest pokazany dopiero w którymś tam ujęciu, w ładnej panoramie pionowej. Symbolika może być różnie interpretowana, dlatego moim zdaniem należy używać (przynajmniej na początku) niezbyt skomplikowanych treści. Na przykład: powiedzmy tykający zegar czy kartka wyrywana z kalendarza jest symbolem upływania czasu. To akurat najprostszy przykład, ale lepsze to niż puścić w kadrze napis "7 lat później". Albo gdyby pokazać liście spadające z drzew. Od razu wiemy że jest jesień, i nie trzeba wtedy przekazywać tego poprzez bohaterów. Dobrym pomysłem jest również panorama po zdjęciach
bohatera wiszących na ścianie jego pokoju. Dowiadujemy się wtedy czy jest bogaty czy biedny, czy jest żonaty czy jest kawalerem, czy ma dzieci, czy np. uprawia jakiś sport. W filmie "Fargo" braci Coen, w biurze bohatera stoi szafka z kolekcją pucharów, a on sam wszystkie notatki zapisuje na karteczkach z napisem "I love golf". O ile dobrze pamiętam w filmie tylko raz zostaje wspomniane że ten człowiek jest fanem golfa, i to pod koniec filmu, ale po tych właśnie symbolach jest to wiadome już od początku. Jeszcze innym przykładem jest fragment krótkiego filmu Krzysztofa Kieślowskiego "Urząd". Zamiast pokazać panią stawiająca kartkę z napisem "Przerwa", jest tu pokazana sekwencja parzenia herbaty, a widz wie o co chodzi. Tu link do filmu: http://pl.youtube.com/watch?v=dvgfuWFFSsU

Dużo symboliki podświadomie działającej na widzu zawiera się w liniach i ruchu ekranowym. Jest o tym trochę w "5 tajnikach warsztatu filmowego" Josepha Mascelliego.
Pozwoliłem sobie przepisać te dwa fragmenty tutaj:
"Widz podświadomie odbiera linie kompozycyjne w następujący sposób:
-proste linie sugerują męskość i siłę;
-lekko wygięte linie sugerują kobiecość i delikatność;
-ostro zakrzywione linie sugerują akcję i wesołość;
-długie linie pionowe zbiegające się w przestrzeni sugerują pięknoi melancholię;
-długie linie poziome sugerują spokój i dają wytchnienie. (...)
-długie, równoległe linie pionowe sugerują siłę i godność;
-równoległe linie układające się po przekątnej sugerują akcję, energię, brutalność;
-przeciwstawne linie układające się po przekątnej sugerują konflikt i napięcie;
-silne, ciężkie, ostre linie sugerują pogodę ducha, radość, podniecenie;
-miękkie linie sugerują spokój i równowagę;
-linie zakrzywione są wizualnie bardziej interesujące niż linie proste."

I drugi fragment:
"Ruch w kadrze można interpretować w sposób następujący:
-ruch poziomy sugeruje podróż, pęd, przemieszczanie się;
-pionowy ruch ku górze sugeruje aspiracje, egzaltację, rozwój, oswobodzenie z pęt i przezwyciężenie praw grawitacji.
-pionowy ruch w dół sugeruje ciężar, niebezpieczeństwo, wielką siłę.
-ruch po przekątnej jest najbardziej dramatyczny, gdyż ma największą siłę wizualną. Sugeruje ścierające się moce, napięcia, obciążenia, energię, przezwyciężanie przeszkód.
-ruch wijący się sugeruje, przez konotacje z pełznącym wężem, strach lub fascynację przez strach.
-ruch wahadłowy sugeruje monotonię lub nieustępliwość.
-ruch kaskadujący sugeruje żywotność, lekkość, elastyczność.
-ruch rozchodzący się z centralnego punktu na boki jest podobny do fal rozpływających się koliście po wrzuceniu kamienia do wody. Sugeruje np: rozrastanie się organizacji czy tłum rzucający się do ucieczki.
-ruch przerywany lub ruch zmieniający kierunek bardziej przykuwa uwagę niż ruch stały lub zmierzający w jedną stronę.
-ruch w stronę kamery jest bardzo interesujący, ponieważ w jego trakcie poruszający się obiekt potężnieje na oczach widza."

Tak samo wektory mogą wskazywać najważniejszą postać w kadrze. Na przykład linie perspektywy zbiegają się w miejscu gdzie właśnie stoi jakaś postać i tym samym wskazują na nią.

Ogólnie najlepiej symbolami najłatwiej zastępować uczucia takie jak miłość, nienawiść, zazdrość, gniew, zadowolenie itd. Po prostu nie używać dialogu tylko przedstawić to w jakiś inny sposób zrozumiały dla odbiorcy.

Pozdrawiam.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 20 Maj 2008, 18:04 
Offline
Może kiedyś zrobi swój pierwszy film
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Lis 2007, 20:16
Posty: 151
Miejscowość: Rzeszów
W Mascellim znalazlem jeszcze pare innych krotkich wywodow na temat symboliki, ale poszukuje duzo wiecej na ten temat

Jesli ktos natknie sie na jakas obszerniejsza lekture just let me know please :)


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 16 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group