Forum Kamera!Akcja

Obecny czas: 22 Cze 2018, 04:56

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Recenzja ARTYSTY
PostWysłany: 26 Sty 2012, 18:10 
Offline
Może kiedyś zrobi swój pierwszy film
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 Lut 2009, 16:51
Posty: 151
Miejscowość: Wrocław
Witam!
Poniżej recenzja filmu "ARTYSTA":
http://www.empiriafilm.com/index.php?d=artysta

Powrót kina niemego?
tekst o Artyście w reżyserii Michela Hazanaviciusa



We współczesnej kulturze słowo-mówienie jest podstawowym środkiem wyrażania myśli i emocji. Rodzić się więc może pytanie o motywacje sięgnięcia przez współczesnego reżysera po konwencję kina niemego.
Film Artysta nie jest tylko reżyserskim kaprysem Michela Hazanaviciusa, by sięgnąć (w opozycji do tendencji kultury ponowoczesnej) po zapomnianą już nieco formę filmową. Autor zdaje się w swoim dziele bowiem wydobywać zalety dźwięku, mowy (oczywiście nie czyni tego wprost, bo poza trzema scenami, o których wspomnę później, nic na to nie wskazuje).
Mówienie, dźwięki naturalne są integralnym elementem przestrzeni społecznej. Językowe zachowania ludzi wynikają z konkretnych sytuacji pozajęzykowych. Mało tego - mowa uznawana jest za najważniejszy składnik społecznej komunikacji, który jest uzupełniany przez całą gamę zachowań niewerbalnych. Reżyser filmu Artysta tylko w ostatniej scenie przedstawia nam naturalny akt mówienia i właśnie dzięki temu zabiegowi zdaje się dyskutować z konwencją kina niemego.
Pozbawienie aktora możliwości operowania słowem (intonacją, akcentem, siłą i natężeniem głosu) – najbardziej elementarnym narzędziem komunikacji – powoduje, że widz wchodzi w specyficzną relację z bohaterami filmu. Warto tu dodać, że słowo pojawiające się na planszach nie jest integralną częścią diegezy (pełni raczej rolę, którą można porównać do książkowych przypisów). Wobec tego widz większą uwagę przykuwa do gestu, mimiki, ruchu. Tym bardziej, że świat przedstawiony na ekranie pozbawiony jest zupełnie dźwięków naturalnych (obrazowi przez cały czas towarzyszy muzyka dookreślająca i wypełniająca daną scenę). Cała przestrzeń w filmie milczy, a przez to sprawia wrażenie świata niepełnego, nienaturalnego, papierowego. Stąd scena snu bohatera filmu Artysta zwraca uwagę widza na potencjał tkwiący w dźwięku. Reżyser wykorzystał tu efekt naddany, spotęgował, zintensyfikował dźwięk, nadając mu nadrzędną rolę (szczególnie uwagę zwraca w tej scenie odgłos towarzyszący upadkowi piórka). Dzięki tej właśnie scenie w widzu rodzić się powinna refleksja nad wartością dźwięku. Człowiek (homo loquens) nie przebywa w świecie ciszy, mimo faktu, że funkcją świata poznawalnego jest milczenie Michel Hazanavicius zwraca uwagę na to, ile znaczyć może w kinie współczesnym dźwięk naturalny. Życie, świat cechuje obecność dźwięku – nie jest to strefa ciszy.
Wspomniałam wcześniej o specyficznej komunikacji między widzem a bohaterami filmu niemego. Jeanowi Dujardin
– odtwórcy głównej roli w filmie Artysta należą się słowa uznania. Postawionemu przed nim podwójnemu zadaniu aktorskiemu sprostał bardzo dobrze. Po pierwsze zmierzyć musiał się on z wodewilowym modelem gry – typowym dla kina niemego. Ten model aktorstwa jest szczególnie widoczny w scenach obrazujących codzienność bohatera (np. „dialogi” z żoną). Jednak reżyser odwołuje się też w filmie do motywu dzieło w dziele (stąd też m.in. tytuł Artysta), a tym samym stawia przed Jeanem Dujardin zadanie płynnego przechodzenia z modelu wodewilowego w model antyiluzjonistyczny. Aktor – szczególnie w początkowych scenach: wystąpienie po premierze filmu, sceny z planu filmowego – wkłada „kostium” antyiluzjonistycznej maniery aktorskiej. Odtwórcy głównej roli należą się brawa za umiejętności aktorskie, a reżyserowi za funkcjonalne wykorzystanie aktorskiej sztuki.
Film Artysta przykuwa uwagę nie tylko ze względu na swój charakter kina stylizowanego na dawne, ale dzięki umiejętnemu odwołaniu do początków kinematografii reżyser zwraca uwagę na jakość i możliwości niewłaściwie wykorzystywanego lub nawet zdegradowanego we współczesnym języku filmowym narzędzia, jakim jest dźwięk naturalny i mowa.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group