Forum Kamera!Akcja http://kameraakcja.pl/ |
|
Rodzaje adaptacji!!!Pomóżcie! http://kameraakcja.pl/viewtopic.php?f=53&t=5276 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Jan [ 16 Gru 2009, 15:17 ] |
Temat postu: | Rodzaje adaptacji!!!Pomóżcie! |
Witam! Tak się złożyło , że w tym roku szkolnym przystępować będe do egzaminu maturalnego z języka polskiego , co za tym idzie - muszę zrobić prezentację. Wybrałem temat : " Omów problem adaptacji , porównując adaptację z literackim pierwowzorem" Problem w tym że potrzebuję wiedzieć jakie są rodzaje adaptacji , czy ekranizacja to to samo co adaptacja twórcza? W prezentacji chciałbym zestawić ze sobą różne (najlepiej skrajne pod względem zgodności wydarzeń z książki i filmu) adaptacje. Póki co wybrałem "Forresta gumpa" i zastanawiam się nad trylogią Tolkiena ale nie jestem do końca pewien czy nie jest to ten sam rodzaj adaptacji. Jeśli tak to chyba muszę znaleźć inne ;/ Jeśli macie jakieś ciekawe propozycję adaptacji to walcie śmialo / w sumie przydał by się też jakiś artykuł na temat samej adaptacji - w końcu trzeba na czymś oprzeć swoją prezentację. Pozdrawiam i błagam o pomoc! |
Autor: | GrayFox [ 16 Gru 2009, 18:43 ] |
Temat postu: | |
Cytuj: „Adaptacja wierna (ekranizacja) – jest bliska literaturze i duchowi pierwowzoru. Najczęściej ma na celu popularyzację klasycznego utworu literackiego dla najszerszej publiczności – stąd zbliża się do ciągu fabuły i zdarzeń, realiów i postaci, a także stara się respektować literacką konstrukcję i dialog – co prowadzi najczęściej do czystej ilustracyjności.
Przekład estetyczny prozy – jest to przypadek poszukiwania przez ekranizatora nie tylko ekwiwalentu obrazowego fabuły (przy czym nowa konstrukcja wątków odpowiada naczelnej zasadzie kompozycyjnej oraz idei pierwowzoru). Sposób ujęcia i zinterpretowania problematyki utworu świadczy o tym, że reżyser zmierzał do tego, aby aprobując kształt filmowy autor pierwowzoru literackiego mógł także bez zastrzeżeń zaakceptować nowe dzieło jako bliskie duchowo jego tekstowi. Adaptacja twórcza – zwielokrotniająca walory pierwowzoru. Mimo wprowadzenia wielu własnych, filmowych rozwiązań, przy dość dużej swobodzie w odtworzeniu fabuły i wątków powieściowych, otrzymujemy dzieło jakościowo nowe, często nie tylko dorównujące powieści ale niejednokrotnie wzbogacające pierwowzór o nowe możliwości odczytania problematyki, nasuwające też niejednokrotnie nową, odmienną od pisarskiej interpretację. Adaptacja swobodna – oparta na swoiście rozumianej sympatii filmowego twórcy do pisarza i jego prozy. Jest to typ adaptacji zmierzającej do przekazania tego, co w utworze swoiście literackie i dla niego charakterystyczne. Jest to rodzaj stylistycznych wariacji na temat znanego utworu lub wręcz aktualizacja, polegająca na przeniesieniu fabuły w inną epokę, przy zachowaniu wszystkich niuansów pierwowzoru. Inspiracja tematem literackim – stanowi najwymowniejszy przykład niezależnej i twórczej postawy reżysera filmowego wobec literackiego mitu. Filmowiec z literatury czerpie jedynie motyw tematyczny, klasyczny wątek lub mit. Podejmuje go w indywidualny, autorski sposób. Decydującą rolę w kształtowaniu nowego dzieła odgrywa właśnie osobowość twórcy filmowego i ona odciska z reguły na dziele ostateczne piętno.” ponadto: http://forum.liceum36.pl/viewtopic.php?t=2105 http://pl.shvoong.com/humanities/film-a ... filmowych/ |
Autor: | Jan [ 16 Gru 2009, 19:23 ] |
Temat postu: | |
Dzięki Znacie jakieś ciekawe przykłady na których mógłbym oprzeć swoją pracę? |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |