Forum Kamera!Akcja

Obecny czas: 03 Maj 2024, 12:25

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Kamera 16mm
PostWysłany: 28 Kwi 2008, 20:55 
Offline
Kręci filmy komórką
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Lut 2007, 13:37
Posty: 15
Miejscowość: Olsztyn
Czesc

Czy ktoś wie gdzie można w miarę tanio kupić taka kamere? ile kosztuje taśma do niej i może ktoś a z pewnością na pewno miał styczność z taką i mógłby się podzielić swoim doświadczeniem na ten temat. Chodzi mi o kamere kolorową oczywiście. Nie chodzi mi o jakiś super nowy model tylko taki którym mógłbym nakrecić coś co by wyglądało jak film.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 28 Kwi 2008, 21:19 
Offline
Parzy kawe II Rezyserowi

Rejestracja: 09 Paź 2006, 22:55
Posty: 57
Miejscowość: waw.pl
eee... kamerę kolorową?? a w jakim kolorze? czerwona może być? ;)

jeśli to ma być tania kamera, to chyba trzeba szukać na aukcjach aż coś się trafi.. ale zdjęcia z takiej radzieckiej taniej kamery nie będą powalające.. ogólnie słowa "kamera filmowa" i "tania" raczej niechętnie wystepują obok siebie :)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 29 Kwi 2008, 17:21 
Offline
Absolutny Fan K!A
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Lip 2006, 20:58
Posty: 1317
Tutaj rozpiętość cenowa jest przeolbrzymia, od tzw. radziecki krecajek do tak drogich ze nigdy nie widziałeś tylu cyfr na raz. :D koszt taśm to tak chyba jakieś 500-700zł w miarę tanie,a do tego koszty wywołania takiej taśmy w laboratorium( w tysiącach). Nie wiem niech się Sultal wypowie bo ja to tak tylko ze słyszenia. A swoją droga taniej wychodzi zakup kamery która się nazywa RedOne.... a tak poważnie to po co sie pytasz??


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 04 Maj 2008, 14:03 
Offline
Rezyser Porno

Rejestracja: 24 Lis 2006, 16:22
Posty: 357
Miejscowość: Olsztyn/Warszawa
122 metry taśmy 16mm kosztuje koło 600 zł, na ebayu można kupić często jakieś ścinki i przeładunki, wtedy koszt 122 metrów to około 300 zł. 122 metry taśmy 16mm to około 11 minut materiału.

Co do kamer, prostą, ale fajną kamerką którą można kupić za 2, 3 stówki jest krasnogorsk. Sam mam taką kamerę, często to kupienia na allegro czy ebayu. Nakręcany sprężyną, ujęcie do 30 sekund, zmienny klatkarz. Śmieszna zabawka. Minusem jest to, że do środka wkładamy tzw. ładunki dzienne 30metrowe, które chyba już nie są do kupienia. Trzeba przewijać w ciemni. Z kamer z wyższej półki ostatnio zeszła na ebayu Arri SR2HS za ok. 17 000 zł, - i to była okazja. Kamer jest masa rodzajów. Warto zwrócić uwagę, że w tej chwili korzysta się najczęściej z formatu super16 a nie tradycyjnej 16stki, daje to lepszą jakość na tej samej taśmie, tylko kanał kamery musi być przerobiony.

Wywołanie jednej puszki - 122metry to około 400, 500 zł a transfer one light powiedzmy ok 400 zł.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 02:48 
Offline
Mistrz WindowsMovieMaker

Rejestracja: 16 Kwi 2006, 22:05
Posty: 23
Miejscowość: Poznań
Myśle, że kolega troszkę przecenił wywołanie filmu jak i jego sam koszt ale zgodzę się, że Krasnogorsk to dość dobra kamerka dla początkujących. Minusem niestety jest brak możliwości zamontowania zewnętrznej kasety z filmem co ogranicza pojemność jak i sam system napędu (sprężynowy).

Ja też ze znajomymi używamy K-3 i właśnie jedną z naszych K-3 przerabiamy na napęd elektryczny, co nas pozbawi jednak single-frame czyli pojedyńczych klatek (ujęć 1 klatkowych). Co do kosztów kamerek to ArriFlexa na elektryku z 2-3 obiektywami spokojnie kupisz za 2000-3000zł i będzie to super maszynka, jednak nadal zwykła 16.

Jeśli mówimy o profesjonalnym rozwiązaniu to poszedł bym w nowe maszynki Arri gdzie prócz samego obrazu masz nagrywany jeszcze dźwięk. Co do ceny, myślę że 20,000zł za podstawowy zestawik będzie dobrą okazją...

Jest jeszcze sporo innych rozwiązań, przykładowo kamerki z Francji (wtajemniczeni wiedzą co to R16...) tańsze od ArriFlexa a równie dobre. No i pomyśleć można też już nad zakupem rosyjskiej kamery na 35mm czyli duży ekran i taką kamerę nabędziesz już za 7000zł

Mnie koszt zgrywania kosztuje bardzo mało, mam rzutnik oraz kamerę cyfrową, do tego specjalny portal do zgrywania, coś jak pudełko z lustrami z jednej strony rzutnik daje obraz z drugiej strony cyfrówka zgrywa. Potem tylko dogranie dźwięku do ścierzki wideo i po 2mc ślęczenia nad taśmiami mam całe 2-3min materiału... generalnie masakra w porównaniu nawet do zwykłego VHS, którego możesz przenieść odrazu do komputera zgrywając przez wejście TV ale to taka mała dygresja o kosztach i czasochłonności przedsięwzięcia...

Szybko do sukcesu przy 16mm wg mnie:

1) musisz mieć kamerę
2) kupujesz film, jeśli w USA czekasz 2-3tyg na paczkę
3) kręcisz swój film
4) dajesz do wywołania lub robisz to sam (ok. 7-14 dni)
5) przeglądasz, tniesz, poprawiasz (od kilku dni do wielu dni)
6) zgrywasz lub skanujesz klisze (to drugie znacznie droższe ok 35-50gr / klatkę !! )
7) poprawki końcowe obrazu w komputerze (czas różny)
8) dogranie dźwięku do obrazu (czas różny)
9) gratuluję masz gotowy produkt w wersji cyfrowej

...minęły od 1,5mc do ??... teraz jeśli chcesz możesz zgrać wersję cyfrową np. na super16 i powtórzyć punkty 3-9...


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 08:06 
Offline
Rezyser Porno

Rejestracja: 24 Lis 2006, 16:22
Posty: 357
Miejscowość: Olsztyn/Warszawa
Hmm, skąd ściągasz taśmę i jakiego rodzaju to taśma? Gdzie ją wywołujesz? Rozumiem, że jeżeli robisz to sam, to mówimy o taśmie czarno-białej?
O jakim arrifleksie mówisz?

Co do cen. Podałem ceny jakie są w polsce. Ceny taśm w kodaku i fuji, wywołanie wfdif. Można oczywiście wywoływać samemu, i transferować samemu, ale ani to stabilny proces, ani jakość zadowalająca. Jak się już robi na 16tce to warto dostać najlepszą możliwą jakość.

Nie ma też sensu nagrywanie dźwięku na taśmę filmową (pewnie z podlewem magnetycznym), w profesjonalnej produkcji filmowej, dźwięk rejestruje się osobno, a do synchronizacji używa się klapsa.

PS. 16 też się nadaje na duży ekran ;)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 10:07 
Offline
Absolutny Fan K!A
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 Lip 2006, 20:58
Posty: 1317
Grafi a mógłbyś podrzucić jakiś materiał zgrywany przez ciebie, bardzo interesuje mnie jakość aha i jaką cyfrówka to wtedy zgrywasz??


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 12:54 
Offline
Mistrz WindowsMovieMaker

Rejestracja: 16 Kwi 2006, 22:05
Posty: 23
Miejscowość: Poznań
Co do Kodaka to ciągnę z USA, płaci się różne ceny ale około 50-80$ za 30m + wysyłka jakieś 12$ była ostatnio. Niby powie tu każdy dużo, ale jest w tym wszystkim jeden knyf, masz potem za 15$ wywołanie u nich... :) kiedyś generalnie jeszcze 2 lata temu Kodak przy kupnie 3-4 szpul dawał ich wywołanie gratis.

Tak ja wywołuję sam czarnobiałe jako iż jestem fotografikiem to mam w tym małą wprawę, ale wcale to nie oznacza, że nie można koloru też wywołać :) więcej zachodu ale spokojnie wszystkie odczynniki kupisz w USA. Jako że nie robię dużo koloru, to nie mam problemu z tym wszystkim.

Do zgrywania używam Canona XL-1E albo to co kumpel ma akurat na stanie w firmie (z agencji filmowej). Tak oczywiście wiem, że nie jest to jakość skanu ale nie ma z tym większych problemów jeśli chodzi o duży ekran. Tak pewien kolega wyżej zwrócił uwagę, iż 16mm to też duży ekran...

Tutaj bym podjął dyskusję bo dla mnie Super16 to duży ekran, i to najlepiej nowa s16 o powiększonej klatce! Dla zainteresowanych zapraszam do obejrzenia strony Arri na której jest pokazana różnica między 16mm a Super16. Prócz tego 16mm nie jest panoramą w pełnym słowa znaczeniu, co sprawia że znaczna część ekranu zostaje pusta i niewykorzystana no i ostatni problem, że w kinach nie mają poprostu projektorów na 16mm czy Super16 (w Poznaniu akurat)...

Współpracuję akurat z Poznańską Muzą w różnych sprawach i wiem od szefowej Muzy, że nie mają możliwości pokazania 16mm, tak więc gdy będziemy robili tam pokazy to poprostu przytachtać musimy nasz Projektor. A są plany zrobienia przeglądu twórczości 16mm.

Ach no i dźwięku sprawa zapomniana, tak można dźwięk nagrywać na osobnym źródle ale profesjonalne Super16 mają zapis na taśmie dla zastosowań strykte plenerowych. Przykład ?? Robisz zamieszki na ulicach i już wystarczy, że ty latasz z olbrzymim klocem na ramieniu a nie musi za tobą podążać podłączony kablem akustyk :)

Ale nie mamy co się oszukiwać 16'tka jest najlepsza dla Amatorów oraz dla agencji reklamowych o małym budrzecie (małym tzn. mają wpierw te 70,000 i więcej na kamerę). Każda profesjonalna produkcja nie będzie się bawiła w 16mm skoro mogą użyć 35mm lub odpowiedniej cyfrówki.

Acha i kolejny minusik dla nas bo 16mm jest najbardziej popularne w USA a nie w Europie, gdzie wszyscy rezygnują z tego rodzaju kamer i formatu (nie licząc agencji reklamowych). Produkcja poprostu jest nieopłacalna jeśli cyfrówką możesz kręcić lepsze filmy i robić to w czasie rzeczywistym.

Reasumując (ach się rozpisałem ktoś to wogóle czyta??) 16mm jest dla chcących poznać dawne techniki kręcenia no i mieć możliwość puszczania tego na dużym ekranie lub jako ciekawostkę dla innych.

Jakość zgrywania cyfrówką:
http://www.youtube.com/watch?v=2LwsROGIJUU
http://www.youtube.com/watch?v=PA10hSMaRLY

Nie są to moje produkcje ale obie robione na K-3 i obie zgrywane cyfrą.

A tu produkcja skanowana z taśmy robionej na K-3:
http://www.youtube.com/watch?v=f2CzJfMxxYE

ten film też nie mój

Arriflex 16mm ST jest kamerką za 2000-3000zł wartą uwagi ;)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 13:22 
Offline
Rezyser Porno

Rejestracja: 24 Lis 2006, 16:22
Posty: 357
Miejscowość: Olsztyn/Warszawa
Wybacz mój drogi, ale rzeczy które tu piszesz nie są do końca podparte rzetelną wiedzą.

Cytuj:
50-80$ za 30m


Biorąc najniższą stawkę czyli 50 dolarów razy 3zł bo tyle gdzieś dolar stoi razy 4 bo puszka duża ma 122 metry wychodzi 600zł za 122 matery - za tyle kupisz w polsce, ty do tego musisz doliczyć koszt wysyłki, po co zatem to ściągać? I gdzie się przeliczyłem w cenie taśmy?

Cytuj:
więcej zachodu ale spokojnie wszystkie odczynniki kupisz w USA.

Wydaje mi się, że dałoby radę takie odczynniki zmontować w Polsce, też nie ściągając z usa. Ale problem leży bardziej w stabilności procesu i warunkach suszenia. Nie obejdziesz się bez paprochów wszędzie.



Cytuj:
Tutaj bym podjął dyskusję bo dla mnie Super16 to duży ekran, i to najlepiej nowa s16 o powiększonej klatce!

Cytuj:
profesjonalne Super16 mają zapis na taśmie dla zastosowań strykte plenerowych.


Super16 to format zapisu na zwykłej taśmie 16mm polegający na wykorzystaniu miejsca na ścieżkę dźwiękową na informacje o obrazie. W związku czym ramka kamery poszerzona jest o miejsce na ścieżkę dźwiękową i zapisujemy na nieco większym polu niż zwykła 16. Nie ma czegoś takiego jak super16 i nowa super16 o powiększonej klatce bo super16 to powiększona klatka właśnie, na dodatek kamery super16 nie mają możliwości zapisywania dźwięku na taśmie, bo przestrzeń na dźwięk zajęta jest przez obraz.



Cytuj:
le nie mamy co się oszukiwać 16'tka jest najlepsza dla Amatorów oraz dla agencji reklamowych o małym budrzecie (małym tzn. mają wpierw te 70,000 i więcej na kamerę). Każda profesjonalna produkcja nie będzie się bawiła w 16mm skoro mogą użyć 35mm lub odpowiedniej cyfrówki.
Acha i kolejny minusik dla nas bo 16mm jest najbardziej popularne w USA a nie w Europie, gdzie wszyscy rezygnują z tego rodzaju kamer i formatu (nie licząc agencji reklamowych). Produkcja poprostu jest nieopłacalna jeśli cyfrówką możesz kręcić lepsze filmy i robić to w czasie rzeczywistym.


Tutaj też się nie zgodzę, ale tylko w połowie. Jeżeli chodzi o amatorów. Sporo filmów fabularnych powstaje na s16 ze względu na mniejszy koszt i niższe zużycie taśmy. (122 metry 35mm to 4,5 min. materiału a 122 metry 16stki to 11 minut), to spora oszczędność. Obejrzyj filmy "lato miłości", "ostatni król szkocji" czy polski "masz na imię justine" robione na super16, czy uważasz że to słaba jakość? Ja uważam, że lepsza niż cyfrówki ;)



Cytuj:
Reasumując (ach się rozpisałem ktoś to wogóle czyta??) 16mm jest dla chcących poznać dawne techniki kręcenia no i mieć możliwość puszczania tego na dużym ekranie lub jako ciekawostkę dla innych.


Nie takie dawne, bo to format, który wraca do łask.

Cytuj:
że w kinach nie mają poprostu projektorów na 16mm czy Super16 (w Poznaniu akurat)...


Owszem, projekcje są projektorów 35mm, kiedy decydujesz się na zdjęcia na super16 finalnie musisz zrobić blow-up do 35mm. Albo optyczny albo cyfrowy (DI)

PS.
Poza zgrywaniem cyfrówką a skanowaniem, jest jeszcze jedna pośrednia droga mianowicie telekino.

Pozdrawiam.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 14:21 
Offline
Mistrz WindowsMovieMaker

Rejestracja: 16 Kwi 2006, 22:05
Posty: 23
Miejscowość: Poznań
50$ za 30m a dolar to 2,17 więc... obliczysz prosto :) nowa Super16 różni się od Super16 z lat 80tych bo sam sposób zapisu idzie do przodu jeśli chodzi o kamerki. Poczytaj historię arri :)

Co do wywoływania i suszenia to sam wywołuję kolorowe negatywy fotograficzne i jakoś nie miałem nigdy problemów :)

Co do filmów, które podałeś żadnego nie znam, żaden nie jest kasową produkcją ani żadnego nie miałem okazji nigdzie odnaleźć w reklamach... sorry nie jest to Terminator 2 czy chodźby Matrix ;)

Co do projekcji s16 na projektorach 35mm, to nie znalazłem w Poznaniu kina które to robi, może ma to Kineapolis, wszyscy inni których pytałem mówili, że trzeba przynieść własny projektor... Tak wiem, że Poznańskie kino Muza to nie Kineapolis ale lepiej tam robić pokazy niż w garażu :)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 14:25 
Offline
Kaskader w Bollywood
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 Sty 2008, 18:29
Posty: 105
Miejscowość: Chorzów
"Ostatni król Szkocji" może nie był kasowy jak "Matrix", ale Oscara dostał ;) [co prawda za rolę pierwszoplanową;)]


Ciekawa dyskusja panowie :)

pozdrawiam.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 11 Maj 2008, 15:00 
Offline
Mistrz WindowsMovieMaker

Rejestracja: 16 Kwi 2006, 22:05
Posty: 23
Miejscowość: Poznań
16mm to jest HiQuality lo-Cost productions, czyli dobra jakość za "małe" pieniądze co nie oznacza, że jest to Hi-End jeśli chodzi o filmy bo co 35mm to 35mm :)

Co do nowej Super16 to dla mnie nowa s16 to Ultra16 żeby potem nie było, iż coś przekręcam. Tak super16 nie ma dźwięku fizycznie na filmie, ale jest wyposażona w synchronizację z dźwiękiem (nowe kamery są wyposażone), czyli to czego nie zrobisz na 16mm w 1 osobę na Super16 ze spokojem :)

[ Dodano: Nie Maj 11, 2008 6:13 pm ]
Acha to może pokażę film, który uważam za superowy, nakręcony na różnych platformach 16mm, od K-3 po Arri :)

http://pl.youtube.com/watch?v=fpB9rsKvtDI

Osoba kręcąca wie jak to robić na najwyższej klasie, jest to zbiór kilku filmików ubrany w jeden mały klip. Muzyka, akcja, kolory i jakość superowa !! szczególnie momenty kręcone Arri pokazują wyższość tego sprzętu nad K-3 mimo tego samego filmu użytego :)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 12 Maj 2008, 09:45 
Offline
Kamerzysta na Weselach
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27 Mar 2007, 07:54
Posty: 34
Miejscowość: Warszawa
Że dorzucę swoje 3 grosze: Czeska FOMA robi odwrotkę R100 w postaci 16-tki z jednostronną preforacją. Większość dystrybutorów ma 2x8 albdo 2xSuper8, ale pewnie bez problemu sprowadzą 16-tkę. Rolka 10m 2x8 kosztuje 28 zł. Wołać można samemu, albo tu. No i zawsze można montować używając sklejarki i przeglądarki, pozostaje tylko kwestia udźwiękowienia.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 12 Maj 2008, 10:34 
Offline
Mistrz WindowsMovieMaker

Rejestracja: 16 Kwi 2006, 22:05
Posty: 23
Miejscowość: Poznań
Tak to jest problem ale można go łatwo obejść. Bo złożyć ścieżkę audio i tak trzeba już potem osobno. Generalnie robię to tak. Nagrywać dźwięk zaczynam 5sec przed rozpoczęciem kręcenia sceny i kończę 5sec po. Tak nagrany dźwięk na MiniDics zgrywam do formatu WAV na PC i robię potem skład do sceny. Jeśli scena musi być docięta i poprawiona to samo robię z dźwiękiem audio. Potem całość składam do kupy i mam gotową ścieżkę do filmu...

Problemem nie jest złożenie do kupy a utrzymanie jednakowej głośności przez cały film, inna jakość dźwięku jest w pomieszczeniach zamkniętych a inna na dworze, generalnie każde inne miejsce kręcenia ma inne warunki audio. No i oczywiście na końcu sprawa oświetlenia do 16mm, bo jest bardzo wybredny gdyż pracuje na taśmie światłoczułej, nie ma tutaj elektronicznego rozjaśniania czy zabawy w prubowanie jak wyszło... niestety... no i nie ma podglądu w K-3 na monitorze, tylko operator widzi co się dzieje, a reżyser musi mu zaufać na słowo...

My w naszych K-3 gdy potrzebujemy rozwiązać sprawę podglądu, podłączamy pod wizjer kamerę miniaturową i rzucamy ją na żywca na laptopa. Niestety takie rozwiązanie jest mało mobilne jeśli chodzi o okablowania itd. W przyszłości myślimy o zlinkowaniu kamery z nadajnikiem Wi-Fi co będzie fajnym bezprzewodowym rozwiązaniem... ot po krótce :)


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 24 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group