Forum Kamera!Akcja

Obecny czas: 28 Mar 2024, 22:41

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Oś akcji / oś kontaktu / oś ruchu
PostWysłany: 18 Cze 2007, 16:16 
Offline
Absolutny Fan K!A

Rejestracja: 03 Sie 2005, 09:12
Posty: 1064
Miejscowość: Lublin
Jako że stale są z tym problemy, stale mnożą się pytania, a jakoś nikt nie kwapi się, żeby zajrzeć na stronę santiego, postanowiłem stworzyć tu malutkie kompedium poświęcone temu tematowi:

Oś kontaktu - jest to umowna linia, będąca najkrótszą drogą między oczami lub głowami dwojga osób. Wykorzystywana jest najczęściej w scenach dialogowych, jednak znajduje zastosowanie także i w przypadku ujęć z jednym aktorem (wówczas wyznaczana jest przez kierunek spojrzenia aktora).
Co do zasady kręcić powinno się tylko po jednej stronie osi. Jej przekroczenie powoduje :
- dezorientację u widza, spowodowaną zmianą miejsca obiektów zdjęcowych w kadrze (np. z lewej strony na prawą)
- zmianę kierunków patrzenia postaci
- zmianę kierunków ruchu postaci
- zmianę topografii sceny

Oś ruchu - jest to odpowiednik osi kontaktu w przypadku scen wykorzystujących ruch w kadrze. Wyznaczana jest przez kierunek ruchu aktora/obiektu w scenie. W tym przypadku również należy pamiętać o jej nieprzekraczaniu z przyczyn wymienionych powyżej.

Istnieje kilka sposobów na ominięcie problemu osi, czy to podczas kręcenia zdjeć (gdy nie ma możliwości uniknięcia przekroczenia osi) czy to podczas montażu (gdy zdjęcia zostały źle skręcone i nie ma możliwości ich poprawnego sklejenia).

Ad1) Ratowanie się na planie
a). ruch na wprost - czyli postawienie kamery na osi
b). silny ruch pierwszoplanowy
c). kontrastujące ruchy w tej samej połowie ekranu

Odnośnie b) i c) - ruch jest elementem, który najbardziej przyciąga ludzkie oko. W związku z tym każdy ruch na pierwszym planie, który nawet na moment przesłoni nam kadr sprawi, że przekroczenie osi stanie się mniej widoczne.

Ad2) Ratowanie się w czasie montażu
a). przebitka między ujęcia, w których następuje przekroczenie osi
b). lustrzane odbice kadru (sprawdza się tylko w niektórych sytuacjach)

Problem osi pojawia się tylko w sklejkach między ujęciami! Przekroczenie osi w trakcie ujęcia (np. za pomocą jazdy czy steadicamu) NIE JEST SPOSOBEM UNIKNIĘCIA ZŁAMANIA OSI, gdyż takie złamanie tu nie następuje.

Oś akcji - jest to jeszcze jedno pojęcie teoretyczne, które odnosi się do pracy na planie. Jest to umowna linia oddzielająca strefę pracy kamer od strefy akcji. Co do zasady nie powinno się wkraczać z kamerami w strefę akcji (jak w teatrze - jest scena i widownia).

To tyle z podsawowych informacji. Najlepiej jest pamiętać o tym wszystkim podczas kręcenia i starać się nie stwarzać sobie problemów w postprodukcji. Oczywiście nie jest też tak, że przestrzeganie osi to sprawa życia i śmierci. Za błędy ortograficzne nikt nie zabija, ale o ile milej czyta się poprawnie napisany tekst.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: 18 Cze 2007, 22:30 
Offline
Kaskader w filmach porno
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 Kwi 2006, 00:45
Posty: 279
Miejscowość: Pabianice k/Łodzi
Dzięku stary, nareszcie jakies konkretne informacje :)

Nawet nie wiesz jak mi pomogłeś :)


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group