Forum Kamera!Akcja
http://kameraakcja.pl/

Krecenie 'setek' - prosba o kilka porad
http://kameraakcja.pl/viewtopic.php?f=46&t=1702
Strona 1 z 1

Autor:  spawnd [ 25 Sty 2007, 12:46 ]
Temat postu:  Krecenie 'setek' - prosba o kilka porad

Pytanie do ludzi zawodowo zajmujacych sie reportazem.
Musze zrobic profesjonalny wywiad, tzw 'setke'. Kamera to sony PD170 +mikrofon na XLR. Prosze o kilka porad jak rozstawic sie w miare szybko i aby to sprawnie wyszlo:

- ustawiam goscia w dobrym swietle

- kamera na statyw - pod jakim katem do goscia? jaka wysokosc? jaka odleglosc?

- ustawiam balans bieli - na szara karte kodaka? czy zwykla kartka biala wystarczy?

- podpinam mikrofon zewnetrzny i sprawdzam na sluchawkach jak sie nagrywa - ten w kamerze wylaczam? ten na XLR na ktorej sciezce nagrywam? cos jeszcze kombinuje?

- goscia filmuje od piersi w gore, tak aby zapelnial 1/3 kadru - glebia ostrosci ustawiona tak aby tlo rozmyte tylko troche?

- jezeli gosc sie rusza i minimalnie wychodzi z kadru np glowa - kombinowac cos z ruchem kamery podczas wypowiedzi?

- czy o czyms jeszcze zapomnialem, o czym zawsze powinienem pamietac zeby nie zwalic tematu?

Dzieki z gory za szybkie odpowiedzi, sprawa dosc pilna.

Autor:  santi [ 25 Sty 2007, 13:04 ]
Temat postu: 

spawnd napisał(a):
Musze zrobic profesjonalny wywiad, tzw 'setke'.

"Setka" to materiał kręcony razem z dźwiękiem a nie rodzaj wywiadu. Wywiady są z definicji kręcone jako setki.
Cytuj:
- ustawiam goscia w dobrym swietle
- to pytanie?
Cytuj:
- kamera na statyw - pod jakim katem do goscia? jaka wysokosc? jaka odleglosc?
-zależy z kim wywiad, gdzie, co będzie w tle
Cytuj:
- ustawiam balans bieli - na szara karte kodaka? czy zwykla kartka biala wystarczy?
-szara karta jest do ustawiania ekspozycji, termin "balans bieli" chyba mówi sam za siebie. Jak chcesz poprawny oczywiście. Zawsze możesz ocieplić lub oziębić balans ustawiając go na błękitnej albo łososiowej karcie
Cytuj:
- goscia filmuje od piersi w gore, tak aby zapelnial 1/3 kadru - glebia ostrosci ustawiona tak aby tlo rozmyte tylko troche?
- a po cholerę ci aż 2/3 pustego? Tło jest ciekawsze niż facet? W półzbliżeniu ciężko ci będzie upchać go w 1/3 powierzni.
Za mało informacji podałeś. Ważny jet rodzaj miejsca, jakie będzie światło itp.
Cytuj:
- jezeli gosc sie rusza i minimalnie wychodzi z kadru np glowa - kombinowac cos z ruchem kamery podczas wypowiedzi?
- nie ganiaj go chamsko w tę i z powrotem. Delikatnie koryguj jeśli trzeba a najlepiej to nie rób zbyt ciasnego planu. Jak zobaczysz, że to wiercipięta to rozszerz trochę.

Autor:  Kenzo [ 25 Sty 2007, 13:25 ]
Temat postu: 

spawnd napisał(a):
goscia filmuje od piersi w gore, tak aby zapelnial 1/3 kadru - glebia ostrosci ustawiona tak aby tlo rozmyte tylko troche?


Zależy do czego ta setka ma wejść. Jeżeli to reportaż, news, itd. to zazwyczaj popiersie i duża głębia ostrości (zazwyczaj tło też jest istotne, np. jeżeli to jest wywiad z lekarzem to dobrze będzie wiedzieć, że akurat jest w szpitalu)
Jeżeli dokument, to masz większe pole manewru, żeby się wykazać ale to już trochę załeżne od konwencji jaką przyjął reżyser ale zazwyczaj minimalna głębia ostrości, ciasne kadrowanie, itd.

spawnd napisał(a):
- kamera na statyw - pod jakim katem do goscia? jaka wysokosc? jaka odleglosc?


Standartowo na wysokość głowy rozmówcy, a szczególnie unikamy kręcenia kurdupli z góry i wielkoludów z dołu. (no chyba, że to ma jakiś cel). Jeżeli chodzi o kąt to lekki profil (a la zdjęcie legitymacyjne), byle nie na wprost.

Ale najlepiej po prostu zapytaj reportera jak chce, żeby to wyglądało, to żaden wstyd. Z doświadczenia wiem, że zdecydowanie lepiej są postrzegani ci, którzy pytają kiedy czegoś nie wiedzą niż ci, którzy udają "fachurów", a potem pieprzą sprawę.

spawnd napisał(a):
Dzieki z gory za szybkie odpowiedzi, sprawa dosc pilna

A poza tym nie stresuj się tak bardzo, bo to nie pomaga :)

Autor:  spawnd [ 25 Sty 2007, 14:32 ]
Temat postu: 

Kenzo napisał(a):
Zależy do czego ta setka ma wejść. Jeżeli to reportaż, news, itd. to zazwyczaj popiersie i duża głębia ostrości (zazwyczaj tło też jest istotne, np. jeżeli to jest wywiad z lekarzem to dobrze będzie wiedzieć, że akurat jest w szpitalu)


Trafne spostrzezenie.

santi napisał(a):
zależy z kim wywiad, gdzie, co będzie w tle


Wywiad z facetem, biznesmen, na ulicy lub w biurze. Myslalem o tym zeby nie mowil bezposrednio do kamery gdyz moze to byc dla niego zbyt stresujace i wyjdzie sztucznie. Wiec przeprowadzac z nim wywiad bedzie inna osoba stojaca z boku kamery. Jak w tym przypadku wyglada ustawienie katow, wysokosci i odleglosci?

santi napisał(a):
szara karta jest do ustawiania ekspozycji, termin "balans bieli" chyba mówi sam za siebie. Jak chcesz poprawny oczywiście. Zawsze możesz ocieplić lub oziębić balans ustawiając go na błękitnej albo łososiowej karcie


Radze poczytac troche wiecej o fotografii cyfrowej, najlepszy balans bielii uzyskuje sie z 18% karty szarości. ocieplamy niebieska?

santi napisał(a):
a po cholerę ci aż 2/3 pustego? Tło jest ciekawsze niż facet? W półzbliżeniu ciężko ci będzie upchać go w 1/3 powierzni.
Za mało informacji podałeś. Ważny jet rodzaj miejsca, jakie będzie światło itp


Swiatlo zastane(biurowe swietlowki albo sloneczne), czyli jak ? facet 2/3 wypelnia?


Dzieki za rady, oczekuje wiecej;) jak z tym mikrofonem i sciezka?


Kenzo napisał(a):
A poza tym nie stresuj się tak bardzo, bo to nie pomaga


Nie stresuje sie, poprostu bliski termin krecenia i chcialem jak najmniej bledow za pierwszym razem popelnic:)))

Autor:  grzes [ 25 Sty 2007, 15:00 ]
Temat postu: 

spawnd napisał(a):
Radze poczytac troche wiecej o fotografii cyfrowej, najlepszy balans bielii uzyskuje sie z 18% karty szarości.


Myślę, że pierwsza z brzegu tzw. "biała" kartka pochłania co najmniej 18% padającego światła.

spawnd napisał(a):
ocieplamy niebieska?


Jak zbalansujesz na niebieską kartkę, to będziesz miał pomarańczowy obraz, i vice versa. Możesz sobie popróbować jak to działa, wyniki od razu widzisz w LCD lub wizierze.

Autor:  spawnd [ 25 Sty 2007, 15:41 ]
Temat postu: 

grzes napisał(a):
Myślę, że pierwsza z brzegu tzw. "biała" kartka pochłania co najmniej 18% padającego światła.


Nie masz racji, biel odbija max 95% i nigdy nie wiadomo czy nie ma jakiegos zabarwu, po to sprzedaja profesjonalne karty do balansu i expozycji. Karta szara kodaka ma 18% czerni.
Sadze ze dyskusja nie ma wiekszego sensu, bo tak dokladne oddanie kolorystyki jest jedynie potrzebne przy fotografii produktowej(np. kosmetyki) gdzie niuanse kolorystyczne maja duze znaczenie.

Autor:  grzes [ 25 Sty 2007, 15:48 ]
Temat postu: 

W czym konkretnie nie mam racji? Mojej wypowiedzi nie zaprzecza ani to:

spawnd napisał(a):
biel odbija max 95%


ani to:

spawnd napisał(a):
nigdy nie wiadomo czy nie ma jakiegos zabarwu

Autor:  spawnd [ 25 Sty 2007, 16:13 ]
Temat postu: 

grzes napisał(a):
W czym konkretnie nie mam racji? Mojej wypowiedzi nie zaprzecza ani to:

spawnd napisał(a):
biel odbija max 95%


ani to:

spawnd napisał(a):
nigdy nie wiadomo czy nie ma jakiegos zabarwu


Gierki...kto ma racje:

napisales :
Cytuj:
"biała" kartka pochłania co najmniej 18% padającego światła


Co nie jest prawda:

idealna czern - pochlania 100% swiatla
Idealna biela - pochlania 0% swiatla
karta szara kodaka 18% czerni - pochlania 18% swiatla

Wedlug tego co napisales ... a dokladnie slowo "conajmniej 18%" twierdzisz iż biala kartka jest conajmniej tak ciemna lub ciemniejsza niz szara karta. Co jest oczywista bzdura.

Nie bylo moja intencja sie madrzyc, a wyjasnic pewne watpliwosci


Wracajac do tematu, o ktorym zapewniam was ze gorzej sie znam niz wy :wink: , czy macie jeszcze jakies sugestie?

Autor:  Fast128 [ 26 Sty 2007, 11:31 ]
Temat postu: 

białe biurowe kartki mają tendencje do bycia niebieskimi, jak masz planszę to ustawiaj na planszę, oczywiście jeśli jest to plansza szara.
co do ustawienia kamery, zrób próbę, jak sie nie rusza to półzbliżenie, jak sie rusza to troche dalej, ale bez przesady.

Autor:  spawnd [ 26 Sty 2007, 13:01 ]
Temat postu: 

A wiecie jak PD170 ustawic zewnetrzny mikrofon(mono) na XLR? Czy jest mozliwosc wyboru ilosci podbicia mikrofonu kamerowego i zewnetrznego? Jak procentowo mieszac i na jakie sciezki nagrywac?

Oczywiscie wszystko w temacie wywiadu, mikrofon zewnetrzny zbiera wypowiedz, kamerowy tlo.

Autor:  michalek [ 26 Sty 2007, 13:04 ]
Temat postu: 

Oczywiscie ze jest taka mozliwosc, musisz tylko w menu odhaczyc blokowanie kanalow wzgledem siebie, a potem juz regulujesz podbicie kazdego kanalu osobno.

Autor:  yarek [ 26 Sty 2007, 17:04 ]
Temat postu: 

W zależności do czego dalej będą uzyte Twoje steki, mozna wykonać je dwojako:

Kamera nawet z ręki plan popiersie, albo amerykański, duża głębiaostrości, dzwięk z mikrofonu reporterskiego, tło najlepiej obrazujące temat reportażu. ( to wariant newsa)

Kamera ze statywu, plan jak wyżej, ale nie amerykański, w pomieszczeniu szukaj kolorowych elemntów tła ( nie gładka ściana!) a jeszcze lepiej oświetlić osobę kontra światłem z tyłu i punktowcem z przodu, dźwiek najlepiej z klipsa ( to wariant reportażu)

Do tego warto pamietać o przebitkach, np zbliżenie rąk rozmówcy lub szczegól garderoby, oraz wykonanie zdjęcia zza placów rozmówcy pokazującego słuchającego reportera ( co prawda wtedy nie jest to setka, ale czasami zamiast blinku jest to lepsze łączenie setek).
O balansie nie będę się wypowiadać bo ta wasza burza i tak niepotrzebna juz o tym mówi.
Co do dźwieku efektowy jest tylko wtedy potrzebny jeżeli chcesz dogrywać pytania reporteta, który nie trzyma mikrofonu ( ustwiania ręczne osobnych kanałów w menu)

Autor:  Arra [ 29 Sty 2007, 12:04 ]
Temat postu: 

Ten cały wątek wygląda jak wołanie tonącego! Po co ta histeria i zejscie na temat balansu bieli? Jestes operatorem? Ok. nie wiesz jak ustawic to se włącz pierwsze lepsze wiadomosci i widzisz. Proste? Co do dziennikarza. Piszesz że bierzesz go zeby gosciu sie nie stresowal, a jak chcesz zrobic wywiad bez dziennikarza? Ten gosciu z mikrofonem stojacy obok operatora, do ktorego twoj biznesmen bedzie nawijal ma ogromny wplyw na material. On slucha, pyta, gada. Zazwyczaj to on pisze teksty do materialu i czesto on ci powie co chce miec na przebitki. Twoja rola, przykro mi, ale jest czysto technicznie ograniczona. Bezposrednio do kamery nagrywa sie jakies apele, prosba do ludu np. o ostroznosc na drogach, czy o pomoc. Zastanow sie nastepnym razem kilka razy zanim o cokolwiek zapytasz.

Chyba na tyle, chyba poprawnie...

Autor:  spawnd [ 29 Sty 2007, 22:13 ]
Temat postu: 

Arra napisał(a):
Ten cały wątek wygląda jak wołanie tonącego! Po co ta histeria i zejscie na temat balansu bieli? Jestes operatorem? Ok. nie wiesz jak ustawic to se włącz pierwsze lepsze wiadomosci i widzisz. Proste? Co do dziennikarza. Piszesz że bierzesz go zeby gosciu sie nie stresowal, a jak chcesz zrobic wywiad bez dziennikarza? Ten gosciu z mikrofonem stojacy obok operatora, do ktorego twoj biznesmen bedzie nawijal ma ogromny wplyw na material. On slucha, pyta, gada. Zazwyczaj to on pisze teksty do materialu i czesto on ci powie co chce miec na przebitki. Twoja rola, przykro mi, ale jest czysto technicznie ograniczona. Bezposrednio do kamery nagrywa sie jakies apele, prosba do ludu np. o ostroznosc na drogach, czy o pomoc. Zastanow sie nastepnym razem kilka razy zanim o cokolwiek zapytasz.

Chyba na tyle, chyba poprawnie...


Wooow, brawo za spostrzegawczosc, tak, jestem operatorem....i wszystkie pytania jakie zadawalem dotycza techniki a nie merytoryki filmowania.
Wlaczenie wiadomosci nie pomoze ci jezeli chcesz poznac tajniki pracy zza kamery.
W przyszlosci zycze mniejszego spozycia kawy, gdyz widze ze wywoluje ona nadpobudliwosc u niektorych.

Autor:  grzes [ 29 Sty 2007, 22:19 ]
Temat postu: 

Przyłączam się do życzeń i informuję, że jeszcze jedna wycieczka osobista z którejkolwiek ze stron a zacznę moderować.

Autor:  LGF [ 31 Sty 2007, 12:54 ]
Temat postu: 

Cytuj:
"Setka" to materiał kręcony razem z dźwiękiem a nie rodzaj wywiadu.

Setka to także rodzaj wywiadu/sondy/felietonu polegający na tym, że w finalnej wersji zawarte są tylko wypowiedzi respondenta (tj. usuwamy kwestie wypowiedziane przez osobę prowadzącą).

Autor:  Fast128 [ 31 Sty 2007, 19:30 ]
Temat postu: 

LGF - nie wiedziałem. Czy podpada pod to tylko sucha wypowiedź, czy może być montowany obraz, np wmontowane ujęcia rzeczy, o której mówi respondent?

Autor:  LGF [ 01 Lut 2007, 12:22 ]
Temat postu: 

Pojęcie "setka" odnosi się tylko do tych konkretnych sytuacji, w których pokazujemy wyłącznie wypowiedzi osoby ankietowanej. To, czy wstawisz tam jakieś przebitki czy cokolwiek innego to już zupełnie inna kwestia.

Autor:  yarek [ 02 Lut 2007, 00:39 ]
Temat postu: 

Setka to sto procent wypowiedzi rozmówcy, nie przykrywanej żadnymi przebitkami, dlatego właśnie określa się ją minanem setki, a nie np. wypowiedzi na offie.

Autor:  santi [ 02 Lut 2007, 22:52 ]
Temat postu: 

Cytuj:
Radze poczytac troche wiecej o fotografii cyfrowej, najlepszy balans bielii uzyskuje sie z 18% karty szarości.

Mój błąd. Nie wiem czemu ubzdurało mi się, że masz na myśli tablicę ośmiopolową.
Fast128 napisał(a):
białe biurowe kartki mają tendencje do bycia niebieskimi,

To nie kartki mają tendencję tylko światło które odbijają ale w zasadzie wychodzi na to samo.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/