Forum Kamera!Akcja
http://kameraakcja.pl/

Wektory
http://kameraakcja.pl/viewtopic.php?f=46&t=1106
Strona 1 z 1

Autor:  grzes [ 21 Lip 2006, 21:31 ]
Temat postu:  Wektory

Pytanie do fachowców. Jak działają wektory? Wiem o nich tyle, że są trzy rodzaje: index vector (jak ktoś coś pokazuje w jakimś kierunku, albo patrzy), geometric vector (jakiś wyraźny liniowy element tła, np. chodnik) oraz motion vector (kierunek ruchu filmowanego(-ych) obiektu(-ów)). No dobra. To wszystko rozumiem. Ale co dalej? W jaki sposób wpływa to na zagadnienia operatorsko-montażowe? Jakie reguły rządzą wektorami? Ma to coś wspólnego z osią?

Autor:  santi [ 21 Lip 2006, 22:07 ]
Temat postu: 

Pierwsze słyszę. Na matematyce coś tam bredzili kiedyś o wektorach ale generalnie nie znam się na tym a w związku z operatorką czy montażem to w ogóle nawet nikt nie wspominał o czymś takim. W każdym razie nie przypuszczam aby to miało stricte matematyczny charakter. Pewnie chodzi o ciągłość kierunków albo coś w tym guście np. że w jakimś ujęciu wektor ruchu kamery jest przeciwny do wektora ruchu aktora itp ale to tylko moje domysły. Możliwe, że ma to jakieś polskie odpowiedniki nawet bez słowa "wektor". Trudno mi coś lepszego wymyślić.

Autor:  Gedeon [ 22 Lip 2006, 19:58 ]
Temat postu: 

Po kilku minutach poszukiwań w googlach znalazłem kilka stronek dotyczących (mniej więcej) tych wektorów:

http://www.owlnet.rice.edu/~elec301/Pro ... /home.html
http://www.mcasco.com/p1va.html
http://www.freepatentsonline.com/5371544.html

Autor:  santi [ 23 Lip 2006, 13:23 ]
Temat postu: 

To jak już wyguglałeś to powiedz o co w tym chodzi bo ja i matematyka wyższa to dwa różne światy.

Co prawda np. oprogramowaniu do retimingu czy algorytmach kompresji wykorzystuje się wektory ruchu to chyba nie do końca to o czym pisał Grześ. Zastrzelcie mnie - nie wiem.

Autor:  grzes [ 24 Lip 2006, 10:21 ]
Temat postu: 

Nie, Gedeon, nie o takie wektory mi chodziło. Strony, które podałeś dotyczą wektorów w sensie matematycznym i nie mają nic wspólnego z operatorką ani montażem - raczej z kompresją. Gdyby problem sprowadzał się do szukania w google, to nie wysyłałbym tego na forum.

Chodziło raczej o coś takiego:

http://academic.regis.edu/jgschwin/402lecoutline.11.htm

Trochę jest tutaj wyjaśnione, ale ogólnie strona jest bardzo lakoniczna (bo to jakiś konspekt wykładu, który jest w zasadzie listą pojęć, które będą omawiane na wykładzie). O ile index vector i motion vectors są dla mnie mniej więcej zrozumiałe - jest to jakieś uogólnienie pojęcia osi, to w przypadku graphic vector nawet nie wiem o co może chodzić. Ponadto nie rozumiem, czym się różnią continuing, converging i diverging.

Autor:  santi [ 24 Lip 2006, 11:15 ]
Temat postu: 

Ja myślę, że to po prostu czyjaś akademicka teoria polegająca na przypasowaniu jak najwiekszej ilości geometrycznych terminów do sztuki operatorskiej.

Generalnie wszystko tu sprowadza się do zachowania ciągłości montażowej (continuity) między ujęciami a słowo wektor używane jest tam gdzie ja bym napisał po prostu kierunek. Kierunki mogą być zbieżne (converging) albo różne/przeciwstawne (diverging).

Zapomnij o tym bo tylko sobie namieszasz. Nikt przy zdrowych zmysłach nie stosuje tego w praktyce. Tylko pomyśl: "Panie Stasiu, w tym ujęciu proszę, żeby wektor ruchu kamery był przeciwny do wektora graficznego pana Lindy, tylko proszę nie przekroczyć głównego wektora i uważać na oś Z..... Zerowy poziom dźwięków emitowanych osobiście! Emisja fotonów! Rejestracja fal dźwiękowych! Rejestracja fazowa fotonów na nośniku światłoczułym! Akcja!"

Autor:  Jerry [ 31 Lip 2006, 23:01 ]
Temat postu: 

tu chodzi o pewne zasady i one sa opisane za pomoca wektorow, tam napisany jest przyjany komentarz "He really likes vectors" co znaczy ze ten co opisuje (Zettl) wiele rzeczy opiera na wektorach. Nie wiem obecnie jak on to dokladnie o nie bazowal, ae musze sie wglebic w temat. Ja mysle, ze chodzi o ciaglosc w montazu, o ciaglosc dwoch ujec stojacych obok siebie, ciaglosc ruchow kamery, ten sam kierunek prowadzenia kamery dwoch kolo siebie laczonych ujeciach. Ogolnie chodzi tu o os kamery.
Oparcie na wektorach to taka teoria.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/