No i sobie tak obserwuje ten wątek i już myślałem że w końcu Ci ktoś pomoże, ale jednak nie.
Szukasz satysfakcjonującej odpowiedzi? Wydaje mi się że jednak nie. Postaram się być szczery i postaram się Ci pomóc więc nie denerwuj się gdy pozwolę sobie na kilka słów szczerości.
Nie jesteś nowicjuszem, a jednak wychodzi że brak Ci podstaw i znajomości podstaw przesyłu i zapisu sygnału video.
Twoja kamera nagrywa tak jak może i tak jak należy - to Ty i programy których używasz nie do końca odpowiednio to interpretują. Na początek zanim cokolwiek zaczniesz robić i wymagać prostych odpowiedzi musisz zdać sobie sprawę że na krztałt obrazu składa się trzy rzeczy:
- image (picture) aspect ratio (IAR) - proporcje obrazu, stosunek wysokości do szerokości
- pixel aspect ratio(PAR) - proporcje piksela, stosunek wysokości do szerokości - i tu może być różnie - piksele nie zawsze są kwadratowe
-display aspect ratio (DAR) - proporcje, (której składowymi są IAR i PAR) ekranu, na którym jest wyświetlany obraz
I dopiero to się składa na to jaki jest kształt Twojego obrazka który oglądasz na komputerze lub TV. Więcej na ten temat masz tu:
http://motionfreaks.pl/artykuy/artykuy/ ... ksela.htmlTyle teorii a teraz Twój konkretny problem:
- Twoja kamera nagrywa pal widescreen czyli tak jak jej ustawiłeś i tak jak powinna czyli 720x576 pixel 1,46 (1,42)
- To że w jednym programie filmik Ci się odtwarza jako 16x9 a w innym 4x3, albo nawet 5x4
to znaczy tylko i wyłącznie to że niektóre programy/playery źle interpretują rozmiar piksela.Mówiąc krótko... jeśli masz nagany film jako pal widescreen i jesteś tego pewien i docelowym miejscem gdzie będzie wyświetlany obraz będzie jakiś TV to chocny wszystkie playery w kompie Ci mówiły że obraz jest 4x3 lekko rozciągniety w górę to na TV wszystko będzie się wyświetlało tak jak trzeba.
- W AE otwierasz plik i jest on 4x3... jeśli robisz to (tzn. import) odpowiednio to jedynym powodem tego że obrazek Ci się wyświetla jako 4x3 może być tylko nie włączony przełącznik PIXEL ASPECT RATIO CORRECTION a znajdziesz go pod oknem podglądu po prawej stronie:
A jak tego wszystkiego uniknąć i co zrobić żeby nie rwać sobie włosów z głowy że coś nie wygląda tak jak chcemy? Przede wszystkim musisz zrobić dwie rzeczy:
1. Musisz dobrze opanować podstawy - jak to mówią: podstawy to podstawa
- czyli musisz, zanim zaczniesz na poważnie walkę z ruchomym obrazem musisz się dowiedzieć i wiedzieć to o każdej porze dnia i nocy wszystko o nim. Czyli taka rada - wtłocz sobie wszystko co znajdziesz na temat takich pojęć jak fps, pal, ntsc, hd, hdtv, interlacing, fields, iar, par, dar, (nazwy są angielskie ponieważ w anglojezycznych źródłach znajdziesz łatwiej te informacje) i wszystkie inne których nie wymieniłem a które powinieneś znać.
2. Druga rzeczą którą musisz wiedzieć aby się ustrzec przed problemami to przeznaczenie materiału który przygotowujesz. Czyli zaczynając pracę z materiałem musisz wiedzieć gdzie on w efekcie wyląduje - czy będzie to ekran komputera, youtube, czy będzie szedł w tradycyjnej TV- jeśli w TV to czy w Polsce czy np. w USA, czy może będzie wyświetlany w kinie. Dzięki temu będziesz wiedział jaki musi być twój obraz wynikowy (jaki fps, przeplot, rozdzielczość, piksel, aspekt etc).
W Twoim przypadku domyślam że chcesz film pokazywać głównie w komputerze oraz na YT i innych serwisach video. W związku z tym najlepiej bedzie gdy przerobisz plik na kwadratowe piksele i usuniesz przeplot bo jak się domyślam Twoja kamera pewnie nagrywa z przeplotem. To powinno załatwić większość Twoich problemów.
ufff... To tyle.... się rozpisałem...